W roku 1935 Erich von Manstein ze Sztabu Generalnego Armii Niemieckiej, w liście do generała Ludwiga Becka, opisał pomysł zbudowania artylerii szturmowej mającej wspierać atakujące oddziały piechoty.
Po dopracowaniu szczegółowych wymagań, 15 czerwca 1936 firma Daimler-Benz AG otrzymała rozkaz zaprojektowania opancerzonego pojazdu wsparcia piechoty, uzbrojonego w armatę 75 mm ze swobodą ruchu w płaszczyźnie poziomej przynajmniej 25°. Cały pojazd miał być opancerzony, chroniąc załogę przed bezpośrednim ogniem wroga, a całkowita wysokość pojazdu nie miała przekraczać wysokości przeciętnego mężczyzny.
Daimler-Benz AG zdecydował się użyć do rozwinięcia pojazdu podwozia nowo zaprojektowanego średniego czołgu Panzerkampfwagen III. Pierwszych pięć prototypów powstało w 1937 roku na podwoziu PzKpfw III Ausf. B.
Pojazdy typu Sturmgeschütz wykazały się wysoką skutecznością bojową, a ich dodatkowym atutem były stosunkowo niskie koszty produkcji.